1 2 3 4 5 6 7 8
MK jazykové centrum CZ  MK jazykové centrum SK

Dvakrát měř ...

Jak správně investovat svůj čas a peníze do výuky jazyků.


Shrnutí na začátek:

1. PTEJTE SE!

2. DĚLEJTE POUČENÁ ROZHODNUTÍ!

 

Denně se setkávám s lidmi, kteří se rozhodli (nebo teprve rozhodují) studovat cizí jazyk. Výjimkou jsou ti, kteří přesně vědí, co chtějí a mají jasně definované požadavky. Naprostá většina se chová intuitivně a vlastně příliš netuší, na co se po příchodu do kanceláře jazykové školy ptát. Snadná kořist ... a taky důvod, proč v tomto oboru (stejně jako v jiných) stále ještě přežívají zlatokopové, nekvalita a vyslovené amatérství. Předstírat zkušenost, profesionalitu a odbornost je zde totiž celkem snadné, nevyžaduje to ani přílišné investice. Někteří „kolegové“ to dokonce snad i myslí dobře, jen jsou naivní nebo neschopní. Proto také neustále všude vzniká obrovské množství „jazykových škol“, které většinou nemají životnost delší než pár let.

 

Jak tedy nenaletět? Výběru SVÉ jazykové školy je prostě potřeba věnovat pozornost větší než výběru papírových kapesníků, neškodí si udělat průzkum trhu, dát si dohromady dostatečné množství informací, pak teprve udělat soukromé výběrové řízení. Může to svým způsobem být i zábava a dobrodružství.

 

Asi nejdůležitějším kritériem je to, jak daná škola dokáže garantovat trvalou kvalitu veškerých svých činností od výběru lektorů, přes vedení a organizaci výuky až po technické zabezpečení a přístup ke specifickým potřebám studentů. Přiznávám, že mě vždy potěší, když se neúspěšný uchazeč o lektorské místo, který prošel naší kanceláří, objeví u konkurence. Je to pro mě jasná informace ... V kategorii zajištění kvality může mnohé napovědět např. členství v profesních asociacích (v ČR jsou dvě) či certifikace systému jakosti dle normy ISO 9001 - v obou případech jde o zřetelný signál, že daný subjekt je zvenčí tlačen do garance trvalého udržování kvality (a je za to ochoten platit nemalé částky). Ptejte se!

 

Lektor je člověk, který s vámi bude trávit všechen čas, člověk, který vám má předat veškeré své znalosti, a to ještě pro vás přijatelnou formou. Výjimečně můžete i v mizerné jazykové škole narazit na kvalitního lektora, riziko, že se tak nestane je ale příliš vysoké. Ptejte se, kdo vás bude učit a jaká je jeho kvalifikace a zkušenosti. Většina jazykových škol vám umožní ukázkovou hodinu zdarma, při níž si můžete udělat vlastní názor a rozhodnout se. Pokud to není technicky možné (např. před začátkem šk. roku), měla by existovat možnost přestoupit do jiného kurzu v případě, že vám lektor nevyhovuje.

 

Na vstupní pohovor nebo den otevřených dveří do jazykové školy je dobré přijít připraven – navštivte její internetové stránky, sežeňte si u přátel reference (100x spolehlivější než jakákoli reklama!!). Hodně se ptejte a dobře se dívejte kolem sebe – je možné, že zde budete trávit několik hodin svého života týdně po dobu několika let, proto by vám to vše mělo být sympatické. Statistiky jasně ukazují na setrvačnost, kterou v sobě máme - jen okolo 14% procent studentů prošlo v životě více než jednou jazykovou školou.

 

Seriózní jazyková škola by vám měla nabídnout jasně formulované podmínky (smlouvu nebo všeobecně platné podmínky) studia, definovat kritéria možnosti odstoupení, velikost studijních skupin, sdělit, co zahrnuje kurzovné, atd. Ptejte se!

 

Počítejte pečlivě, kolik hodin výuky za své peníze dostanete! Existuje řada triků, jak zamaskovat cenu vyučovací jednotky, nicméně jen pitomec se nechá oblafnout cenou např. 2000 korun, která se ovšem vztahuje na 3 měsíce výuky v intenzitě 1 hodina týdně.

 

Okolo výuky jazyků panuje celá řada rozšířených mýtů:

      - Jediná cesta je individuální výuka. (Interakce s ostatními ve skupině je vynikající nástroj.)

      - Naučím se pouze s rodilým mluvčím. (Zdaleka ne každý rodilý mluvčí je dobrý lingvista a pedagog, naopak kvalitní český lektor je hotové terno.)

      - Zázračnou metodou snadno a rychle. (Kéž by to tak šlo ... Jenže to už by asi každý všechno uměl, že? Studium jazyka vyžaduje tvrdou práci, silnou vůli a systém. Kdo tvrdí opak, je buď lhář, nebo neví, o čem mluví.)

      - Gramatika je k ničemu. (Hm, nevým co ke tomu bychsem dodával.)

      Martin Kočí